Avvisningsprocenten vid besiktning av elbilar ökade markant under 2023.
Elbilar är högst sannolikt här för att stanna, och i de skandinaviska länderna har vi varit särskilt duktiga på att ersätta fossilbilar med elbilar.
Ett av länderna som också är med på tåget är Finland, och där kunde man under 2023 se att antalet besiktade elbilar hade fördubblats jämfört med året innan.
Dessa periodiska besiktningar avslöjade dock också att avvisningsfrekvensen för elbilarna hade ökat avsevärt.
Enligt finska Mootori ökade avvisningarna med nästan 7 procentenheter från 11,7 procent till 18,4 procent. Därmed är det nära var femte bil som inte blir godkänd vid en besiktning.
Dessa inspektioner avslöjade också de vanligaste felen på elbilar.
De problem som fanns med elbilarna
Det handlade om glapp i bärarmarna, både fram och bak. Dessutom fanns det problem med för mörka sidorutor, vilket strider mot reglerna.
“Problem med bärarmarna kan delvis förklaras av elbilarnas större massa, vilket ställer särskilda utmaningar för dem,” säger Teemu Toivanen, ledande expert hos Traficom.
Mörka sidorutor och problem med bärarmarna var dock inte de enda orsakerna till att fler elbilar underkändes.
Nästan var tionde inspekterad personbil underkändes på grund av fel på framaxeln.
I 8 av 100 inspektioner utfärdades en repareringsanmodan på grund av fel på registreringsskyltsbelysningen och halvljuset.
Ser man till antalet avvisningar på fossilbilar, så var dessa siffror i stort sett oförändrade jämfört med föregående år.