I december återkallade Tesla över 2 miljoner elbilar på grund av att Autopilot-funktionen Autostyrning inte i tillräcklig grad förhindrade felanvändning. Nu undersöks Tesla för att inte ha åtgärdat problemet.
Den amerikanska myndigheten för trafiksäkerhet, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), meddelar att man har inlett en undersökning om Tesla har gjort tillräckligt för att förhindra missbruk av funktionen Autostyrning, som är en del av förarassistanssystemet Autopilot.
Detta sker efter att Tesla i december återkallade fler än 2 miljoner elbilar för att förhindra att användare missbrukar autostyrningssystemet.
Med uppdateringen i december introducerade Tesla nya säkerhetsåtgärder i Autopilot-förarassistanssystemen, efter att NHTSA i augusti 2021 inledde en undersökning av Autopilot till följd av 13 Tesla-olyckor, som involverade en eller flera dödsfall, där “förväntat förarmissbruk av systemet spelade en tydlig roll.”
Tesla har inte gjort tillräckligt för att förhindra missbruk
NHTSA har precis inlett en ny undersökning av Tesla, då myndigheten blivit medveten om en rad kollisioner efter att Tesla-elbilar fått den installerade mjukvaruuppdateringen som följd av återkallelsen i december. Resultat från preliminära NHTSA-tester av Teslor som skulle vara åtgärdade med decemberuppdateringen ligger också till grund för undersökningen.
NHTSA motiverar även undersökningen med att Tesla har meddelat att “en del av åtgärden både kräver att ägaren väljer den och att föraren enkelt kan avbryta den.”
Enligt NHTSA har Tesla sänt ut mjukvaruuppdateringar för att lösa de problem som verkar relaterade till myndighetens oro. Men Tesla har inte gjort uppdateringarna till “en del av återkallelsen eller på annat sätt beslutat att åtgärda en defekt som utgör en orimlig säkerhetsrisk.”
2 miljoner Tesla-elbilar återkallade
Tesla offentliggjorde i december den största återkallelsen någonsin, som täcker 2,03 miljoner amerikanska elbilar – eller nästan alla fordon på de amerikanska vägarna. Syftet var att säkerställa att förarna är uppmärksamma när de använder Teslas Autostyrningsfunktion. Det är när bilen tar över styrningen, men där föraren fortfarande måste ha händerna på ratten.
Den nya återkallelseundersökningen täcker crossover-modellen Model Y, SUV:en Model X, sedanerna Model S och Model 3 samt pickupen Cybertruck i USA, som är utrustade med Autopilot och tillverkade mellan 5 oktober 2012 och 7 december 2023.
Tesla meddelade också själva i december att de säkerhetsåtgärder som finns i Autopilot “kanske inte är tillräckliga för att förhindra förarens missbruk”, och att det kan öka risken för en olycka.
Den amerikanska konsumentorganisationen Consumer Reports uppgav i sina tester av Teslas uppdatering av Autopilot-programvaran att ändringarna inte i tillräcklig grad adresserade många av de säkerhetsproblem som NHTSA hade tagit upp. Consumer Reports uppmanade därför NHTSA att kräva att Tesla tog “starkare steg”, eftersom Teslas återkallelse endast “adresserar mindre problem istället för att lösa de verkliga problemen.”
Tesla meddelade i december att den amerikanska tillverkaren inte håller med om NHTSAs analys, men att de skulle sända ut en över-the-air mjukvaruuppdatering som skulle “inkorporera ytter