Något konstigt är på gång. Vissa Apple ID:n låser mystiskt ut sina användare och hittills finns ingen förklaring till varför det händer. Men det är på riktigt—och det hände mig tidigt i morse.
Det första rapporterna kom från användare på sociala medier, och det har pågått sedan fredagskvällen den 26 april, med människor som vänder sig till sina Apple-enheter som iPhones, iPads och Macs, bara för att upptäcka att de blivit utestängda.
Det hände mig först lördag morgon den 27 april, och det var ingen trevlig känsla. Framför allt är det bara förbryllande. Vad gjorde jag som ledde till att min iPhone meddelade att jag var utestängd från mitt Apple ID? Hade någon komprometterat ett lösenord av mitt? Hade jag lämnat min iPhone olåst någonstans utan att inse det? Hade killen på tåget som jag bad att passa mina saker medan jag gick på toaletten på något sätt kommit åt saker på min iPad?
Naturligtvis fungerade alla mina enheter fortfarande, men ingen av dem lät mig komma in i Apple-appar tills jag hade verifierat att jag var jag. Och att göra detta visade sig vara omöjligt utan att återställa mitt Apple ID-lösenord.
Allt eftersom dagen gick läste jag på sociala medier att jag inte var ensam om detta. Vilket var mycket tröstande—kanske hade jag trots allt inte gjort något fel.
Att komma tillbaka till mitt konto krävde en enkel, rak process: att komma på ett nytt lösenord för Apple ID och ställa in det. Inte så svårt (men kommer jag ihåg det? Tack och lov för 1Password), men ändå besvärligt. Dessutom, som påpekat av 9to5Mac, har appspecifika lösenord som tidigare ställts in via iCloud också återställts. Åh, och jag behövde också ställa in Meddelanden på min Mac igen.