Skulle ha varit gratis – fick en faktura på 100 000 kronor från Google

En dansk företagare blev chockad när han fick en faktura på över 100 000 kronor från Google – för en tjänst som skulle vara gratis. Problemet har väckt debatt om transparensen i Googles prismodell.

Felaktig fakturering från Google
Företagaren använde en av Googles marknadsföringstjänster, som enligt Google själva skulle vara kostnadsfri i vissa situationer. Trots det mottog han en faktura som översteg 100 000 kronor, vilket han först trodde var ett misstag. Efter att ha kontaktat Google fick han veta att det rörde sig om en missuppfattning av avtalsvillkoren.

Oklarheter i villkoren
Problemet verkar ha uppstått på grund av otydlig information i Googles användarvillkor. Företagaren påpekar att det var svårt att förstå exakt när tjänsten skulle börja kosta pengar, och han anser att Google borde vara tydligare i sin kommunikation.

Företagarens reaktion
“Jag blev fullständigt chockad. Jag trodde verkligen inte att det skulle kosta så mycket,” säger företagaren. Han överväger nu att gå vidare med ärendet till rättsliga instanser för att få tillbaka sina pengar.

Google kommenterar
Google har svarat att de tar kundens klagomål på största allvar och att de arbetar på att förbättra tydligheten i sina användarvillkor. De har också erbjudit en delvis kompensation som en goodwillgest.

Ökande kritik mot stora techföretag
Incidenten har återigen satt ljuset på hur stora techföretag som Google hanterar sina kunder. Kritiker menar att företagen ofta har komplexa avtalsvillkor som är svåra att förstå, vilket kan leda till liknande problem för andra användare.

author avatar
Magnus Møller

You might like