Dessa annonser verkar bryta mot Metas policy för vuxeninnehåll i annonsering.
Meta har börjat främja AI på Facebook, Instagram och Whatsapp — så mycket att du inte kan stänga av Meta AI. Det visar sig att det inte bara är teknikjättens egna funktioner som sprids på Metas plattformar. Utmanande annonser för AI-“flickvänner” dyker upp på Facebook och Instagram, rapporterar Wired.
Sökningar utförda av Wired visade att minst 29 000 annonser för utmanande AI-“flickvänner” har publicerats på Metas plattformar, de flesta med sexrelaterade meddelanden; minst 19 000 annonser innehåller termen “NSFW” och 14 000 “NSFW AI.”
Wired genomförde sökningar i Metas annonsbibliotek, som kan visa alla annonser som för närvarande finns på dess plattformar; alla annonser som visats i EU under det senaste året; och annonser från de senaste sju åren relaterade till val, politik eller sociala frågor.
Dessa utmanande annonser verkar bryta mot Metas policy för vuxeninnehåll i annonsering, som förbjuder annonsörer från att köra annonser som “innehåller vuxeninnehåll, såsom nakenhet och framställningar av personer i explicita eller föreslående positioner, eller aktiviteter som är överdrivet antydande eller sexuellt provokativa.”
Facebook och Instagrams riktlinjer för gemenskapen förbjuder nakenhet och allt som plattformen ser som “erbjudande av sexuella tjänster.”
Dessa plattformar förbjuder också sexuellt språk i fall av sexuell påstötning (eller upplevd sådan), även “vanliga sexuella emojis.”
I flera år har sexarbetare — och även sexpedagoger, LGBTQ-användare, erotiska konstnärer med flera — sagt att Meta orättvist riktar in sig på deras innehåll och konton på grund av dessa policyer.
Sådana användare har berättat för Wired att de fruktade att bli måltavlor under Metas communityriktlinjer; Instagram skuggbannlyser LGBTQ- och sexpedagogkonton; och att Whatsapp förbjuder konton för sexarbetare.
I ett experiment utfört av det sexuella välbefinnandemärket Unbound förra hösten avvisade Meta upprepade gånger sexleksaksannonser riktade till kvinnor, medan de godkände de som riktades till män. I november förra året rapporterade Wired att Meta påstås ha avvisat en annons för menstruationsvård för att den ansågs vara vuxen eller politisk.
Ändå verkar dessa NSFW AI-“flickvän”-annonser glida igenom.
Wireds rapport är inte det första fallet där annonser för utmanande AI-appar dyker upp på Metas plattformar: Deepfake-annonser med Jenna Ortega och andra kändisar kördes också på Metas plattformar.
När Wired kontaktade Meta om detta var 2 700 AI-“flickvän”-annonser aktiva. Metas talesperson Ryan Daniels berättade för Wired att företaget förbjuder sådana annonser och att de granskades, och de som bryter mot dess policyer skulle tas bort.
“När vi identifierar annonser som bryter mot våra regler arbetar vi snabbt för att ta bort dem, som vi gör här,” sa han till Wired.
“Vi fortsätter att förbättra våra system, inklusive hur vi upptäcker annonser och beteenden som strider mot våra policyer.”
Ändå fann publikationen att tusentals av dessa annonser fortfarande var aktiva dagar senare.
Frii.se har nått ut till Meta för en kommentar.