Alla som använder Google Chrome varnas nu.
Googles ‘Privacy Sandbox’ – ett initiativ för att skapa alternativ till cookies som även ska säkerställa att ”resultat fortsätter levereras till annonsörer och medier” – har fått experter att gå ut med en varning där de uppmanar användarna att vara försiktiga med sin integritet.
Privacy Sandbox, som just nu är under utrullning, har redan dragit till sig uppmärksamhet från både användare och konkurrens- och marknadsmyndigheter, rapporterar Mirror.
Google har arbetat med initiativet sedan 2019 och det är planerat att bli tillgängligt för alla användare under de kommande månaderna.
Oro
I januari 2021 meddelade den brittiska konkurrens- och marknadsmyndigheten (CMA) planer på att granska Privacy Sandbox-initiativet med fokus på dess potentiella påverkan på både utgivare och användare.
CMA:s verkställande direktör, Andrea Coscelli, sade att “Googles Privacy Sandbox-initiativ potentiellt kan ha en mycket betydande inverkan på utgivare som tidningar och den digitala annonsmarknaden,” och att det även fanns “integritetsbekymmer” att ta hänsyn till.
CMA rapporterade också att Google uppfyllde sina lagligt bindande åtaganden mellan juli 2022 och september 2022.
“Slutligen kommer vi att fortsätta arbeta tillsammans med övervakningsmyndigheten för att säkerställa att det finns en robust ramverk för att garantera efterlevnaden av åtagandena,” meddelade de.
Om du inte har något emot att ta emot potentiellt användbar riktad reklam, kan du låta Chrome Privacy Sandbox-inställningarna vara som de är. Men om du vill stänga av det eller ändra inställningarna, klicka bara på de tre prickarna i övre högra hörnet och gå till Inställningar > Integritet och säkerhet > Annonseringens integritet och inaktivera det.